Vändpunkt

De flesta av oss ser nog på livet som en självklarhet. Vi ser på våra vänner och vår familj och vi förväntar oss att de alltid kommer att finnas hos oss, även om vi innerst inne vet att så inte är fallet.
Igår när jag slog på tv:n hamnade jag i ett pogram om en man som nyligen haft cancer. Innan diagnosen hade han varit som som de flesta män; händig och snäll, men de har sina dåliga sidor också. Han bodde i USA tillsammans med sin fru och deras två barn. Grannarna såg han på som vänner. En ganska vanlig amerikansk familj alltså.
Sedan kom beskedet. Mannen hade en mycket ovanlig form av cancer. Han insåg att livet kunde ta slut vilken sekund som helst. Hans vänner och familj, de viktiga personerna i hans liv som han nästan tagit för givet, de förstod det också.
Med cancern kom en vändpunkt för dem. Det var som en ny start på livet. Ett liv där varje sekund var oerhört viktig. Mannen förstod att hans vänner och familj betydde mer för honom än han trott. Med denna nya syn på livet började han hjälpa andra. När hans grannar åkte på semester en vecka tog han några vänner till hjälp och renoverade deras kök. Inte bara för att det behövdes. Han gjorde det för att visa hur mycket de betydde för honom.
Efter en tredje operation stod det klart att mannen skulle klara sig, men cancer hade satt sina spår.


Att pogrammet egentligen handlade om att göra om deras hus spelade ingen roll. Det var deras historia som ryckte med mig. Jag vet att jag kommer bära med mig det här ett litet tag för att sedan glömma bort det, för sån är jag. Vad jag hoppas är att du som läser det här inte är som jag. För det här är något som vi alla borde tänka på. Livet är bara till låns. En vändpunkt som denna får mig att inse det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback